Skip to main content

LFS Türkiye

Hoş Geldin, Ziyaretçi!

Lorem Ipsum, dizgi ve baskı endüstrisinde kullanılan mıgır metinlerdir. Lorem Ipsum, adı bilinmeyen bir matbaacının bir hurufat numune kitabı oluşturmak üzere bir yazı galerisini alarak karıştırdığı 1500'lerden beri endüstri standardı sahte metinler olarak kullanılmıştır.

(Sadece ziyaretçiler tarafından görüntülenir.)

Hoş Geldin, !

Kayıt işleminiz başarıyla tamamlandı. Sitemizde üyelikler e-posta onaylı olduğu için hesabınızı onaylamanız gerekiyor. Kayıt olduğunuz e-posta adresinin gelen ya da istenmeyen (spam) kutusunu kontrol ederek hesabınızı onaylayabilirsiniz. e-Posta gelmediyse veya farklı bir sorun yaşıyorsanız bizimle İletişim sayfasından irtibat kurabilirsiniz.

(Sadece hesabı aktif edilmemiş kullanıcılar tarafından görüntülenir.)

TORK, BEYGıRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERıNE TEMEL BıLGıLER - BÖLÜM 7 : SONUÇ

Konu

#1
Beygir gücü bize torkun hızını verir. Hızlı tork, yani yüksek devirde yüksek tork hedeftir, idealdir, Yüksek devirde yüksek tork, yüksek beygir gücü demektir. Düşük devirde yüksek tork ise düşük devirde yüksek beygir gücü demektir. Açalım...

1000 RPM’de 200 LBF tork veren motor, 2000 RPM’de 100 LBF tork veren motordan farksızdır. Çünkü ikisi de devri 1500 RPM’e düşüren/çıkaran bir transmisyonla ( 1,5:1/0,75:1) eşitlenir. Tork her iki motor için 1500 RPM’de eşitlenir: 133 LBF. Neden? Çünkü bu iki motor beygir gücü açısından eşittir: 38 HP. Dikkat ederseniz hem 1000, hem 1500 hem de 2000 RPM’de HP aynıdır, değişmez çünkü bu iki motorun torkları farklıdır ama RPM’leri onları hem kuvvet hem de HP açısından eşitler. Tork yüksek devirde gelirse, yüksek HP elde ederiz. Yüksek devirde gelen tork bize daha fazla hız için kuvvetten ya da daha fazla kuvvet için hızdan fedakarlık yapma imkanı tanır ama düşük devirde gelen tork bize bu imkanı tanımaz. 10 RPM’de 20.000 LBF veren bir motor devasa bir torka sahiptir ve 0-10 RPM arasında müthiş bir hızlanma sağlar ama aracımız bu müthiş hızlanma zarfında topu topu 20 metre yol alır çünkü bu devirdeki beygir gücü sadece 38 HP’dir! HIZ OLMADAN HIZLANMA BıR HıÇTıR. Bize hızı veren şey ise RPM’dir, tek başına tork değil. RPM ve tork birarada bize beygir gücünü verir. Bizim her halukarda bilmemiz gereken yegane şey beygir gücüdür, tork değil. 2000 RPM’de 200 LBF tork veren bir motor 2000 RPM’de 100 LBF tork veren bir motordan aynı devirde iki kat fazla beygir gücüne sahiptir (38 HP’ye karşı 76 HP) ama aynı motor 4000 RPM’de 100 LBF tork veren motorla aynıdır çünkü 2:1’lik bir transmisyon bu iki motoru hemen eşitler. Oysa beygir güçleri değişmez: 76 HP. Transmisyon dişli oranlarıyla artıp azaltılabildiği için torku bilmemize gerek yoktur, torku biliyorsak transmisyon dişli oranlarını da bilmemiz gerekir, aksi halde bildiğimiz tork değerleri bir işe yaramaz. Arabamız sadece motordan ibaret değildir, şanzımanı, diferansiyeli ve tekerlekleri de vardır, bunlar da hesaba katıldığında motor torkunun tekbaşına bir anlamı kalmaz. Oysa beygir güxünü biliyorsak ne şanzıman ne de diferansiyel dişli oranlarıyla uğraşmamıza gerek kalmaz. Zaten beygir gücü dediğimiz şey belirli bir torkun hangi devirde geldiğinden başka bir şey değildir.

Arabalar söz konusu olduğunda bilmemiz gereken tek büyüklük BEYGıR GÜCÜDÜR, torku unutun.

Ve evet, son olarak şu meşhur mottoya gelelim: HP araba sattırır, tork yarış kazandırır”. Bu durum motor torku söz konusu olduğunda doğru değil, bunu gördük. Doğrusu ne?

Doğrusu şu:

“Maksimum HP araba sattırır, ortalama HP yarış kazandırır.”

SÖZÜN ÖZÜ: TORK VE RPM TRANSMıSYON (MANıVELA) ARACILIğI ıLE BıRBıRLERıNE DÖNÜşTÜRÜLEBıLEN FıZıKSEL BÜYÜKLÜKLERDıR. “HIZ” ıÇıN RPM’E, “HIZLANMA” VE “YÜK ÇEKME/TAşIMA” ıÇıN TORKA ıHTıYAÇ DUYARIZ. ıHTıYAÇ DUYDUğUMUZDA ELıMıZDEKı FAZLA RPM’ı TORKA, FAZLA TORKU DA RPM’E ÇEVıRıRıZ. ÖRNEğıN RPM’ı YARIYA DÜşÜREREK TORKU ıKı KATINA YA DA TORKU YARIYA DÜşÜREREK RPM’ı ıKı KATINA ÇIKARIRIZ. BEYGıR GÜCÜ ELıMıZDEKı RPM’ıN NE KADARINI TORKA YA DA ELıMıZDEKı TORKUN NE KADARINI RPM’E ÇEVıREBıLECEğıMıZı GÖSTEREN HESAPLANABıLıR BıR NıCELıKTıR. DOLAYISIYLA ıÇıNDE HEM TORKU HEM DE RPM’ı BARINDIRIR. NE KADAR FAZLA BEYGıR GÜCÜMÜZ VARSA RPM/TORK DÖNÜşÜMÜNDE O KADAR ÇOK ESNEKLığıE KAVUşURUZ. BU NEDENLE MOTORUMUZLA ıLGıLı BıLMEMıZ GEREKEN TEK FıZıKSEL NıCELıK BEYGıR GÜCÜDÜR. BUNU BıLıYORSAK, DığERLERıNı BıLMEYE GEREK YOKTUR.
Cevapla

Bir hesap oluşturun veya yorum yapmak için giriş yapın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

ya da
Task